ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Tuesday, March 03, 2015

نقدی بر آموزش تفکر محور در نظام رسمی آموزش در ایران
کاستی‌های کتاب «تفکر و پژوهش» و «تفکر و سبک زندگی»
روح‌الله کریمی

اکنون سه سال است که از اجراي برنامه درسي «تفکر و پژوهش» در مقاطع ششم تا هشتم مي‌گذرد. آنچه بيشتر در انتقادات پيشين از سوي کارشناسان مطرح شده بود مقايسه اين درس و برنامه با برنامه‌هاي مشابه و ذکر نقاط قوت آنها و نقاط ضعف برنامه درسي «تفکر و پژوهش» بود. در اين نوشته سعي شده است، نه از منظر برنامه‌هاي مشابه مانند برنامه «فلسفه براي کودکان» بلکه از منظر اهداف، رويکردها و روش‌هايي که برنامه «تفکر و پژوهش» براي خود تعريف مي‌کند، به نقد و بررسي آن بپردازيم. به بيان ديگر، در پي يافتن پاسخ اين پرسش هستيم که آيا برنامه درسي «تفکر و پژوهش» شاخصه‌هاي يک آموزش تفکرمحور را دارد و مي‌تواند به اهداف مدّ نظر دست يابد؟

ادامه‌ی مقاله را اینجا بخوانید.

No comments: