ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Friday, August 08, 2014

خبرآمد خبری در راه است، کاش اما خبری خوش باشد.

مدتی است به این فکر می‌کنم که کاش یک آدمِ کاربلد برنامه‌ای خبری تولید کند که فقط خبرهای خوش و خوب و بامزه‌ی عالم را پخش کند. تمام سرویس‌های خبری و تمام اخبار‌هایی که در سراسر دنیا از شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند، پیش‌فرضشان اتفاقات تکان‌دهنده و وحشتناک است و گهگاهی چند دقیقه‌ای یک خبر خوب و خوش پخش می‌کنند. گاهی فکر می‌کنم این بمباران‌ها، جنگ‌ها، تجاوز و قتل و غارت نخست در آن سرزمین‌ها و بعد بر روی مغز ماست. (چون این روزها بحث غزه داغ است فکر نکنید منظورم این است که به اتفاق‌های بد روزگار بی‌توجه باشیم، منظور من خبر و خبر گویی در حالت کلی آن است که ماهیت‌اش شده است گفتن خبرهای بد) روزانه هزاران موشک روی ذهن‌های ما فرود می‌آیند، له‌مان می‌کند، جنازه‌مان می‌کند تا فردا روزی دیگر بیدار شویم و روز از نو روزی از نو! بی‌تردید هم وزن خبرهای بد در عالم خبرهای خوش وجود دارد، کاش کسی پیدا شود برنامه‌ای پانزده‌ دقیقه‌ای با عنوان اخبار خوش دنیا طراحی کند و مردم روزی پانزده دقیقه مطمئن شوند که در عالم اتفاقات خوبی هم می‌افتد. نتایج یک تحقیق ژاپنی، ده مورد از مواردی را که از افسردگی جلوگیری می‌کند اعلام کرده بود یکی از آنها این بود: «اخبار نبینید و گوش ندهید.»
درست است که برنامه‌های طنز سعی می‌کنند این خبرهای هراسناک  را جبران کنند اما تاثیری که یک اتفاق واقعی بر روان  ما دارد را ندارد. تجربه‌ی دیدن خواب جنگ در این سال‌ها تجربه‌ای آشنا است و شنیدنش ما را متعجب نمی‌کند، تمام این خواب‌ها تاثیر ناخودآگاه اخباری است که ذهن ما را بمباران کرده‌اند. من چند وقت پیش خواب دیدم به ایران حمله کرده‌اند آنچه در خواب متعجبم کرد این بود که افغانستان به ما حمله کرده بود و همه زنان و کودکان را در یک سالن بزرگ ریخته بود و زنان را وادار می‌کرد سبدهای حصیری ببافند در سالن پر بود از مردان اسلحه به دست. این روزها داعش است که به روح و روان ما حمله می‌بردو فرداها و فرداهای دیگر کسانی دیگر. اینها وجود دارند اما هم‌ پای اینها هم آدم‌های بزرگ و مهربان و دوست داشتنی اتفاقات قشنگی را در عالم رقم می‌زنند اما انگار که نه تنها با زور و  اسلحه و قدرت مردان بد روزگار سرزمین‌ها و نوامیس را در دست‌های خود گرفته‌اند که روح و روان و قلب‌ها و خواب‌های ما را هم اشغال کرده‌اند.
حالا که شبکه‌ی نسیم این امکان را برای ایده‌های نشاط آور فراهم کرده است اگر کسی امکانش را دارد یک برنامه‌ی خبری جدی که از  آن تنها خبرهای جشن و شادی و سرور و خبرهای خوش و بامزه پخش شود تهیه و تولید کند تا شاید کمی شنیدن این خبرهای وحشت‌زا تعدیل شوند.

هفدهم مرداد ۹۳ جمعه



No comments: