ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Thursday, August 21, 2014

دومین روز کارگاه پنج‌شنبه سی مرداد ۹۳

اجرای فیلسوف-مشاور، دکتر یحیی قائدی
صبح با مبانی نظری فلسفه برای کودک آغاز شد. آنچه برایم در مبانی نظری و تاریخچه‌ی فلسفه برای کودک تازه بود این بود که وقتی متیو لیپمن ایده‌ی فلسفه برای کودک را مطرح می‌کند سازمان استعدادهای درخشان ده سال بورس‌اش می‌کند که روی ایده‌اش کار کند. (سفارش می‌کنم شما را به یک قیاس سرانگشتی)

از تمام مباحث نظری همین بس که فلسفه برای کودک مدعی است که علوم، تاریخ، جغرافی و ... را باید به این شیوه به بچه‌ها آموخت. ما ده سال  تاریخ می‌خوانیم اما درک تاریخی نداریم. ما ده سال جغرافی می‌خوانیم که جنگل‌های گلستان بر اثر حماقت آدمی که از همین دبیرستان‌ها آمده است بیرون ۸ بار آتش بگیرد. 

قسمت بعدی کارگاه فقط درباره‌ی پرسیدن پرسش خوب بود و اینکه پرسش خوب چه ویژگی‌هایی دارد ناگفته پیداست که کاملا کارگاهی برگزار شد و در نهایت کارگاه با طرح و شناساندن فیلسوف-مشاور به پایان رسید. ابتدا خود استاد با یکی از بچه‌های کارگاه فیلسوف-مشاور را اجرا کردند بعد هم ما دو به دو شدیم و آن را اجرا کردیم.

No comments: