ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Wednesday, June 04, 2014

سال‌هاست ماشین ظرف‌شویی به سایر لوازم آشپزخانه اضافه شده است اما هنوز در تلویزیون تبلیغ ماشین ظرف‌شویی ندیده‌ایم همچنان تبلیغ مایع‌ ظرف‌شویی روی بورس است. به‌ویژه مایع ظرف‌شویی پریل که یک مصاحبه کننده‌ی خندان دارد که از سایر خانم‌های خندان درباره‌ی چربی‌زدایی پریل می‌پرسد و آنها هم خوشحال و خندان تعریف و تمجید می‌کنند که چه قدرتی در پاک کردن چربی‌ها دارد اما حرفی درباره‌ی کسانی نمی‌رنند که برای این چربی‌زدایی از  کت‌وکول می‌افتند. تمام نوروز همین تبلیغ درباره‌ی ظرف‌های چند برابرچربشده‌ی  بعد از دیدوبازدیدها بود. این تبلیغ یکی از صدها نماد مردسالاری در این جامعه است که حتی هنوز هم برخی از فلسفه‌خوان‌های مدعی آن نیز ادبیات مردسالارانه‌ي خود را دارند. به نظر من بعضی از کارهای منزل یک نوع خشونت نرم علیه خانم‌هاست آن‌قدر نرم که خود خانم‌ها هم متوجه‌اش نیستند. مثلا همین مایع ظرف‌شویی پریل به گونه‌ای تبلیغ می‌شود که انگار این مایع ظرف‌شویی دست و پا دارد و خودش ظرف‌ها را می‌شوید که خانم‌ها این‌قدر از داشتنش شاد و شنگول هستند. من از منبع موثقی شنیدم ماشین ظرف‌شویی پابه‌پای ماشین لباس‌شویی وارد این مملکت شده است اما هیچ‌وقت برای خانواده‌ها جا نیفتاده است تا این سال‌های اخیر آن هم به واسطه‌ی نسلی که کمی به حقوق انسان بودن‌شان واقف شدند. به نظرم درباره‌ی آنچه در خانه به عهده‌ی زن است با تامل بیشتر اگر نگاه کنیم آشپزی هنر است و بسیار جای پیشرفت دارد و اگر آدم خوش‌ ذوق و شاکری هم در کنار خانم خانه باشد انگیزه‌ی او را بالا می‌برد و احتمالا  کاری ذوقی و هنری خواهد بود (می‌گویم احتمالا چون از بیرون نظر می‌دهم و نظریاتم در این مورد مبتنی بر تجربه‌ی شخصی نیست و نمی‌دانم بعدها هم بر همین باور هستم یا نه؟) اما کاری شبیه ظرف شستن کار بیهوده‌ای است چرا که اگر بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز هم در حال ظرف شستن باشی رویت را برگردانی باز هم ظرف جدید نشسته هست، شبیه همان افسانه‌ای می‌ماند که محکوم باشی هر روز سنگی را از کوهی بالا ببری و از آنجا رها شود به پایین و دوباره بالا ببری. مثلا می‌شد که تبلیغی درست کنند که خانم خانه ظرف‌ها در ماشین ظرف‌شویی گذاشته است (و در روشنفکرانه‌ترین حالت‌اش) برای بچه‌اش کتاب می‌خواند با بچه‌اش کتاب می‌خواند برای خودش کتاب می‌خواند با همسرش حرف می‌زند و چه می‌دانم هزار تا کار دیگر که می‌شود به جای کار بیهوده‌ی ظرف شستن انجام داد. هیچ تبلیغی بیهودگی این کار را نمی‌شوید و پاک نمی‌کند حتی مایع ظرف‌شویی‌ پریل!

پی‌نوشت: حتی اگر در آشپزی هم این‌همه تنوع و رنگ‌وآب وجود نداشت و بر فرض محال(فرض محال، محال نیست) همیشه باید یک نوع غذای خاص درست می‌کردی تا پایان عمر، آن وقت آشپزی هم دست کمی از ظرف‌شویی نداشت. 

No comments: