ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Tuesday, June 03, 2014

طرح امروز من در کارگاه فبک از ۱۶ رای  ۴مخالف داشت
امروز پنجمین نشست از نشست‌های ماهانه‌ی فلسفه برای کودکان بود. یک کارگاه کاملا عملی یعنی یک حلقه‌ی کندوکاو  که خانم دکتر هدایتی تسهیل‌گر آن بودند. خانم هدایتی از ما خواستند برای یک مفهوم انتزاعی یک نقاشی بکشیم، مفهوم را بالای صفحه با ماژیک بنویسیم و نقاشی خود را بکشیم ده دقیقه فرصت دادند بعد نقاشی‌ها را کف زمین گذاشتیم و دلایل مخالفت و موافقت خود را برای هر نقاشی یادداشت کردیم بعد نقاشی‌ها را جلویمان گرفتیم و مخالفان هر طرح دستشان را بالا گرفتند  و هر کس تعداد مخالفان‌اش را پایین نقاشی‌اش یادداشت کرد بعد هم بحث با نقاشی‌‌ای شروع شد که بیشترین مخالف را داشت. مفهومی که انتخاب شده بود علم بود و نقاشی که برای این مفهوم کشیده بودند خورشید بود. در این فرایند تنها و تنها می‌خواستیم به استدلال درست برسیم و همه‌ی اینها برای این بود که سبک فرانسوی حلقه‌ی کندوکاو را به صورت عملی تجربه کنیم.  روشی   که خانم هدایتی خودشان در فرانسه کارگاه‌های عملی‌اش را شرکت کرده‌اند. در کل حلقه‌ی خوبی بود فقط فرصت برای بحث‌های نظری باقی نماند و قرار شد بحث‌های نظری در سه‌‌‌شنبه‌ای دیگر گفته شوند.

پی‌نوشت ۱: بعد هم بدو بدو رفتم کلاس فلسفه‌‌ی اخلاق، به نظرم  رنجی که استادها از منفعل بودن دانشجویان سر کلاس می‌برند با نسل کودکانی از بین می‌رود که با شیوه‌ی حلقه‌ی کندوکاو پرورش می‌یابند،با فرض اینکه این طرح با کمترین آسیب و با دانش و سواد کافی  در ایران رواج پیدا می‌کند.

پی‌نوشت ۲: یک ایده‌ی ترویج درست‌اش اینجا در جیب من است به موقع‌اش به یاری خدا و اعتماد خلق خدا به آن عملی‌اش می‌کنم.

پی‌نوشت ۳: قرار است فایل صوتی‌اش را روی سایت پژوهشگاه علوم انسانی بگذارند.

No comments: