ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Friday, March 04, 2011



داستان لیلا اقتباسی از لیزا نوشته ی متیو لیپمن بنیانگذار فلسفه برای کودکان و نوجوانان است که در برنامه ی درسی دانشگاه مونتکلیر نیوجرسی برای پایه های هفتم تا نهم تالیف شده است. اما داستان لیلا به نحوی تالیف شده است که بتواند در کلاس های خودمان تدریس شود. داستان این کتاب، داستان بلندی است که قهرمان اصلی آن فردی به نام لیلا است که در مدرسه و به همراه برخی معلمانش کندو کاوهای فلسفی را شکل می دهند و تلاش می کنند به مکاشفات فلسفی دست یابند. ویژگی اصلی این داستان، کندو کاوهای اخلاقی است که شخصیت های داستان عموما با آن درگیرند.
اتفاقات این داستان در فضای ایرانی رخ می دهد ولی تلاش شده است محتوای فلسفی داستان حفظ شود. شخصیت ها و دیالوگ هایشان ایرانی هستند و موضوعات مطرح شده در مباحث مربوط به زندگی و حیات بشری است. موضوعاتی که در آنها کندو کاو می شود بیشتر معطوف به آموزش فرایندهای استدلالی و تصمیم گیری اخلاقی اند نه معطوف به آموزش الگوهایی خاص از اخلاق و آموزه های دیگر
کودک فیلسوف، لیلا، سعید ناجی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول1389
پی نوشت: توضیحات بالا بخشی از مقدمه ی کتاب است

No comments: