ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Friday, November 19, 2010

هر پانزده صفحه دکارت، هشت هزارتومان

چند روز پیش آرایشگاه بودم همیشه کتابی همراه خودم می برم که در این صف های عریض وطویل و نوبت های چند ساعته از وقتم استفاده ی بهینه کنم کتابی درباره ی دکارت دستم بود در حین مطالعه خیلی تصادفی متوجه شدم که هر ده پانزده صفحه که می خوانم دختر
آرایشگر که هم سن وسال من و دیپلمه است برای هر جفت ابروی لنگه به لنگه ای که بر می دارد هشت هزارتومان می گیرد
درست زمانی هم که تصور می کردم فرهیخته ترین آدم این جمع هستم دختر آرایشگر کلی پول ریخت روی کتاب دکارت و گفت فائزه جون تو که بیکاری تا نوبتت بشه اینارو برای من بشمار

2 comments:

nooshin said...

shoma khodetun barnamehaye falsafeye kodakan ro sherkat kardin?chetor bod?

Faezeh Roodi said...

سلام
من زمانی این کلاس ها و کارگاههای مشابه آن را شرکت کردم که کارگاهها رایگان بود باب این بحث تازه باز شده بود کارگاهها به صورت اینترنی و حضوری برقرار می شد و درواقع گونه ای آزمون وخطا کردن
متولی فلسفه کودک در ایران بسیار جدی و کوشا این قضیه را دنبال می کنند بهتر است بگویم با صبوری بسیار و خون دل خوردن
در مملکتی که بزرگان آن حق تفکر و نقد ندارند جواب کودکان معصوم در جا سیلی است فکر نکنید می نویسم سیلی ادبیات و شعر است برنامه ی فلسفه برای کودکان در یکی از شهرستان ها برقرار شده بود چند وقت بعد از آن یکی از کودکان به ناظم مدرسه اعتراض کرده بود که کل صف را برای بی نظمی یک نفر تنبیه کرده بود و گفته بود جزء را به کل تعمیم داده ای باید همان یک نفر تنبیه می شد که ناظم هم با سیلی پاسخ او را داده بود و پاسخ به زحمت کشان و متولیان این امر کج فهمی و بدفهمی و نظریات پرت و پلا دادن است و حتی سو استفاده های نا به جا زمانی که ما جلسه ها را شرکت می کردیم یکی از خانم ها جلسه اول آمد و دیگر پیدایش نشد جلسه ای که فقط معارفه و قدری هم توضیح بحث فلسفه برای کودکان بود بعد خبرش رسید که در یکی از مدارس غیر انتفاعی کلاس فلسفه برای کودکان دایر کرده است تاسف باراست
من خودم در یکی از جلسه هایی که در آموزش و پرورش برقرار شده بود حضور داشتم و می دیدم که چگونه معلمان سنتی این شیوه ی جدید را بر نمی تابند متاسفانه من به دلایلی ارتباطم با این مجموعه قطع شد و امیدوارم که روزی دوباره به آنها بپیوندم اما هرجاکه احساس کنم می توانم قدمی ولو خیلی خیلی خیلی کوچک بردارم دریغ نمی کنم
موفق باشید