ما اجازه نمی‌دهیم کیفیت فنا‌پذیری حیات بی‌معنا جلوه کند و روایت محصول این امتناع است. محصول پافشاری لجوجانه ما بر معنا بخشیدن به جهان و زندگی‌مان.
برگ

Sunday, May 17, 2015

۲۷ اردیبهشت ۹۴ یک‌شنبه
امروز با دکتر مالک حسینی، ارسطو داشتیم. قرار بود من درباره‌ی بحث عدالت و انصاف در اخلاق نیکوماخس صحبت کنم. فرصت نکرده بودم آماده کنم. گفتم من جمعه هم کارگاه داشتم از صبح تا عصر. از همین جمله‌ی من بحثی درباره‌ی فلسفه برای کودکان و لزوم اجرایِ آن در کلاس درگرفت. بحثی که از کلاس ارسطو شروع شد، بخش کوچکی از آن به کلاس هگل دکتر مرادخانی رسید و تا دمِ در دانشگاه و در اتوبوس هم ادامه داشت. دو مخالف سر سخت داشتم که آن را بی‌فایده می‌دانستند با دلایل خاصِ خودشان، با دلایلی کاملا متفاوت اما نتیجه‌‌های مشابه. هر دو آن را بی‌فایده می‌دانستند. آقای مالک حسینی طرفدار شیوه و روش و منش ما بود و به‌درستی و بسیار عالی ضرورت اجرای آن را تببین می‌کردند. 
کل کلاس ارسطو را به ظاهر از دست دادیم ولی بحث‌ها به نظرم، خیلی، دست کم برای من مفید بود. هر چند که حس کردم، به‌ویژه، یکی از هم‌کلاس‌هایم خیلی حرص خورد. البته یک نکته‌ای را باید بگویم و اینکه حرف‌های نادرستی  نمی‌زدند ولی از حرف‌هایشان که «این چنین است» نمی‌شد «نباید اجرا کرد» را به‌صورت منطقی نتیجه گرفت. آنها از هست‌ها کلی بایدها و نباید‌ها را نتیجه می‌گرفتند.

همچنان معتقدم ما که دستی بر آتش داریم کم کاریم. گاهی به برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت خود فکر می‌کنم، تردید ندارم با صبوری و در طی زمان در حد توان جسمی و روحی و روانی و مادی و معنوی خودم در این زمینه کوتاهی نخواهم کرد. اگر سرنوشت خوابی برایم ندیده باشد و به آینده می‌توانم خوش‌بین باشم هر چند که این آینده خیلی دور باشد. من تردید ندارم از هر گامی که برمی‌داریم ولو کوتاه و کم، در طی زمان نتایج بزرگ خواهیم گرفت، هر کس به قدر توان خودش. 

در پایان و دم در دانشگاه به هم کلاسی خوبم دو نکته‌‌ را گفتم. اینکه من از مخالفت اصولی و درست که بر اساس مطالعه باشد هیچ هراسی ندارم و با همه‌ی وجود می‌پذیرم. کما اینکه براساس اطلاعاتم می‌دانم تنها تسهیل‌گری هستم که مو به مو کلاس‌هایم را می‌نویسم و در فضای مجازی منتشر می‌کنم، با اینکه می‌دانم ممکن است خیلی از ایرادهای کارم  به چشم خیلی‌ها بیاید. دیگر اینکه گفتم شما به آموزش و پرورشی که شما را به اینجا رسانده است، هیچ وقت به این تندی اعتراض نکرده‌ای که امروز به این برنامه.

پ.ن یک: از آقای مالک حسینی بسیار ممنون‌ام که صبورانه وقت کلاس‌شان را برای چنین بحثی گذاشتند.
پ.ن دو: عکس کتاب ارسطو را همین امروز توی کلاس پیش از آمدنِ استاد گرفتم ولی فکر نمی‌کردم، شب بخواهم از آن استفاده کنم. منظورم این بود که عکس تزیینی نیست. 



No comments: